Vitamín K


Vitamín K

Vitamin K neboli fytochinon patří mezi skupinu vitaminu rozpustnou v tucích.

Význam vitaminu K?

Největší vliv má na zrak. Je totiž nezbytný pro tvorbu rhodopsinu (oční pigment, který umožňuje vidění za šera). Dále je potřebný pro kvalitu a vývoj kostí, sliznice a pro správnou krvetvorbu.

K čemu slouží?

Jedná se o jeden z nejdůležitějších vitaminů v těle. Je totiž nezbytný pro vznik určitých srážecích proteinů (bílkovin) krve. Tím pádem se velmi významně podílí na její hemokoagulaci neboli srážení. Dále má význam při mineralizaci kostí a podílí se též na buněčném růstu.

Jaké jsou důsledky nedostatku vitaminu K?

Při nedostatku dochází k poruchám srážlivosti krve, které se projevují nadměrným výskytem modřin, silným krvácením v období menstruace, krvácením z dásní, nosu. Může být přítomna také krev ve stolici či v moči. Dále může dojít k rozvoji osteoporózy (řídnutí kostí) což vede až k snadným zlomeninám. V dospělosti je nedostatek vitaminu K dosti nepravděpodobný, pozor se na něj musí dávat hlavně u kojenců. U nich může nedostatek vést až k smrtelnému krvácení do mozku (intrakraniální hemoraghie).

Může dojít k předávkování?

Ano, může , ale není pravděpodobné že by se Vám něco takového stalo. Při hypervitaminoze by se objevili horečka a nechutenství.

Jaká se správná denní dávka a z čeho vitamin K získáme?

Jako doporučená denní dávka se udává okolo 110µg pro dopělého člověka. Vitamin K je obsažen v listové zelenině jako je špenát, zelný salát, kapusta, dále například v brokolici či petrželi. Nacházíme ho také v olivovém či sojovém oleji. Vitamin je dále také syntetizován bakteriemi ve střevě..


Úvod   Informace   Zdraví  Volný čas   Návody