Vitamín E


Vitamín E

Vitamin E neboli tokoferol patří do skupiny vitaminu rozpustnou v tucích.

Jaký má vitamín E význam?

Vitamin E je jedním z nejdůležitějších antioxidantů v lidském těle. Chrání buňky proti volným radikálům a zvyšuje detoxikační schopnost jater. Dále také působí jako prevence před nádorovým bujením a kardiovaskulárními chorobami (infarkt, mrtvice). Zpomaluje stárnutí buněk. Výrazný účinek má také na produkci pohlavních buněk (spermie, vajíčka) a tím také podporuje plodnost. Udává se také jeho účast na rychlejším hojení ran.

Co se stane při jeho nedostatku?

Nedostatek vitaminu E je často spojen s chronickým onemocněním jater, poruchou vstřebávání tuků či cystickou fibrózou. Projevuje se sníženou dobou přežívání červených krvinek, což se zvláště u novorozenců často projevuje anemii (chudokrevnost). Dále se mohou vyskytnout neurologické problémy (poruchy svalů, nervů, špatná chůze). Nedostatek může vést také k neplodnosti.

Může dojít k předávkování?

Při dlouhodobém užívání vysokých dávek může vést ke špatné srážlivosti krve v důsledku zhoršeného vstřebávání vitaminu K. Při jednorázovém požití vysoké dávky se může objevit nevolnost, svalová slabost, únava či průjem.

Jaká je doporučená denní dávka a kde ji získám?

Jako doporučená denní dávka pro dospělého člověka se udává mezi 8-10mg. Při léčbě mnoha onemocnění se však denní dávka zvyšuje až na 200-300mg. Vitamin E můžeme získat z potravin jako jsou máslo, soja, burské oříšky, maso savců či mléko.

K pokrytí denní dávky nám stačí hrst mandlí či malý sáček arašíd.

DISKUZE

Chybí Vám v naší sekci zdraví něco? Máte nápady jak ji vylepšit? Neváhejte a napiste nám e-mail na adresu info@iamigo.cz


Úvod   Informace   Zdraví  Volný čas   Návody