Vitamín D


Vitamín D

Vitamín D neboli kalciferol patří mezi steroidní hormonální prekurzory. Rozeznáváme několik forem tohoto vitaminu, z nichž je nedůležitější D3 (cholekalciferol). Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích. Cholekalciferol vzniká v důsledku působení slunečního záření.

Jaký má vitamín D význam?

Umožňuje vstřebávání fosforu a vápníku ze střev. Má tedy velký vliv při jak při vývoji a mineralizaci kostí, tak při hojení zlomenin. Dále ovlivňuje také vylučování inzulinu (hormon působící na množství cukru v krvi). V poslední době se ukazuje, že hraje svou roli také v obranném systému člověka.

Co se stane při jeho nedostatku?

Z nedostatku vzniká hlavně u dětí onemocnění zvané rhachitis neboli křivice. Jedná se o to, že v důsledku nedostatečného přísunu vápníku se kosti a chrupavky správně nevyvíjí. Jsou měkké, lámavé, dochází k jejich zkřivení. Kosti se snadno zlomí a tyto fraktury se pak obtížně a dlouho hojí. U dospělých už vzhledem k vyvinutým kostem nedochází k jejich křivení. Nedostatek se u nich projevuje špatným ukládáním vápníku v kostech a jejich zvýšenou lámavostí.

Může dojít k předávkování?

Ano, k předávkování dojít opravdu může. Není to však nijak běžné. Projevovalo by se nechutenstvím, zvracením, vysokým krevním tlakem a nadměrným močením. Při velmi vysokých dávkách by mohlo dojít k hyperkalcémii (nadbytek vápníku) a smrti..

Jaká je doporučená denní dávka a z čeho ji získám?

Jako doporučená denní dávka pro dospělého člověka je uváděno množství mezi 5-10 mg. Toto množství bez problému získáme z 15ti minutového pobytu na denním světle. Pokud by jste však přesto měli pocit, že máte vitaminu málo, můžete ho získat také z mléka, rybího tuku či jater.
Hypervitaminosu (předávkování) nikdy nemůže způsobit sluneční záření. Jeho tvorba se totiž včas zastaví.

DISKUZE

Chybí Vám v naší sekci zdraví něco? Máte nápady jak ji vylepšit? Neváhejte a napiste nám e-mail na adresu info@iamigo.cz


Úvod   Informace   Zdraví  Volný čas   Návody