Vitamín C


Vitamín C

Vitamín C je jeden z nejdůležitějších vitamínů pro lidský organismus. Pokud se podíváme na vit.C z chemického hlediska , tak můžeme říct, že je to látka rospustná ve vodě a její přesný chemický název je kyselina L-askorbová.

Proč je důležitý pro člověka?

Vitamín C má v organismu člověka mnoho funkcí. Podílí se na metabolismu aminokyselin, je velmi důležitý pro tkáňové dýchání, ale hlavně se podílí na antioxidační obraně buněk a podporuje vstřebávání železa a tvorbu chrupavky, kostí a zubů (čím podporuje růst). Velmi důležitý pro tvorbu bílých krvinek (hlavní obrana organismu).

Hypovitaminóza C (nedostatek vitamínu C)

Při částečném nedostatku tohoto vitamínu se zastaví růst (tvorba kostí, zubů a chrupavek). Organismus je více náchylný k infekcím, těhotným ženám se může přestat tvořit mateřské mléko.

Avitaminóza C (úplný nedostatek C)

Tato nemoc je známa v historii jako kurděje. Nejznámější případy jsou známy z dob objevování Ameriky u námořníků. Její příznaky jsou chudokrevnost, krvácivost (dásně), otok kloubů, vypadávání zubů, sterilita, časté infekce a hlavně atrofií (což je oslabení) svalstva.

Hypervitaminóza C (přebytek C)

V lidském těle se s tímto problémem moc nesetkáváme. Tělo si vytváří zásoby vitamínu C a přebytky vyloučí ledvinami.

Pozor!!!

Podle posledních studijích může hypervitaminóza mít opačný vliv na než by se předpokládalo a to, že může mít za následek infekce dokonce až způsobit vyšší úmrtnost.

Doporučená denní dávka je 75mg!

Nejlépe doplníme vitamín C následujícími potravimani : šípek (2000mg/100ml), kiwi a brokolice (90), pomeranč (50), citrón (40) a mnoho dalších plodů.

Což prakticky znamená, že k dostatečné denní dávce stačí sníst 1 pomeranč a vypít šálek čaje s citrónem.


Úvod   Informace   Zdraví  Volný čas   Návody