Vitamín A


Vitamín A

Vitamin A se vyskytuje ve dvou formách a to jako vitamin A1 (retinol) a vitamin A2 (dehydroretinol). Jeho provitamíny jsou karetinoidy, ze kterých je pro člověka nejvýznamnější beta karoten. Ukládá se v játrech.

Význam vitaminu A?

Největší vliv má na zrak. Je totiž nezbytný pro tvorbu rhodopsinu (oční pigment, který umožňuje vidění za šera). Dále je potřebný pro kvalitu a vývoj kostí, sliznice a pro správnou krvetvorbu.

Nedostatek vitaminu A

Při nedostatku dochází k poškození tkání, šerosleposti, poruchám imunity, zastavení růstu, ztrátě chuti. Dochází taktéž k vysychání sliznic, což může v případě očí vést k poškození rohovky a následnému oslepnutí. Při úplné avitaminóze může dojít k poruchám nervové činnost a krvetvorby a v nejhorším případě i ke smrti.

Předávkování (hypervitaminoza)

Jelikož se jedná o vitamin rozpustný v tucích je předávkování možné. Nemůže k němu však dojít při normální konzumaci potravin, pouze při nadměrném užívání léků obsahujících tento vitamin. Hypervitaminoza se projevuje krvácením, bolestí kloubů, apatií, padáním vlasů či poruchou vidění. V konečném důsledku může dojít k otravě či osteoporóze (řídnutí kostí).

Správná denní dávka?

Jako doporučená denní dávka se uvádí okolo 750µg. Nutné je kontrolovat množství hlavně běhěm těhotenství, jelikož větší mnořství by mohlo mít dopad na vývoj nervové soustavy plodu.

Jaké potraviny jsou na A bohaté?

Z živočišných produktů to jsou hlavně játra, rybí tuk a vaječný žloutek. Z rostliného původu sem patří mrkev, špenát, ananas, meruňky, třešně, rajčata, papriky a kopr.


Úvod   Informace   Zdraví  Volný čas   Návody