Vitamin B3


Vitamin B3

Vitamin B3 neboli niacin patří do skupiny vitaminu rozpustných ve vodě. Vyskytuje se ve dvou formách a to jako kyselina nikotinová a její derivát nikotinamid. Tento vitamin prochází placentární bariérou, což znamená, že se prostřednictvím matky dostává do organismu plodu.

Jaký je jeho význam?

Niacin patří mezi vitaminy pro lidský organismus nejdůležitější. Slouží k uvolnění energie z potravy. Velmi podstatný je také pro udržení nervové a psychické rovnováhy. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Nezbytný je také pro syntézu pohlavních hormonů (testosteron, estrogen,..), thyroxinu (hormon štítné žlázy), inzulinu. Vitamin rovněž snižuje účinek halucinogenních látek. Dále zabraňuje vzniku krevních sraženin a produkuje malé množství histaminu, který je v malých dávkách nápomocný při hojení ran. Zvyšuje hladinu heparinu v krvi (antikoagulační prostředek). Ve vysokých dávkách se užívá k léčbě vysokého krevního tlaku (rozšiřuje totiž cévy).

Co se stane pokud ho máme nedostatek?

Nedostatek tohoto vitaminu způsobuje nemoc zvanou Pelagra. Jedná se o vážné onemocnění projevující se kožními problémy (zhnědlá pokožka, nadměrné odlupování), těžkými páchnoucími průjmy a demencí. Nemocní jsou v depresích, unavení a často anemičtí (chudokrevní). Jejich jazyk je zarudlý a hladký. Lehčí nedostatek se projevuje nespavostí, neschopností se soustředit, nespokojeností, slabostí, ztrátou paměti. U starých lidí bývá často považována za senilitu, ale pro zlepšení stavu stačí pouze zvýšit příjem niacinu.

Může dojít k předávkování?

Vzhledem k jeho rozpustnosti ve vodě k předávkování dojít nemůže. Mohlo by dojít pouze k rozvoji vedlejších účinků při léčbě. Mezi ně patří suchá kůže, vyrážka, nevolnost, pocit zvracení. V horším případě by se mohla rozvinout hyperurinémie (zvýšení kys. močové v moči) a s ní spojené onemocnění zvané dna (usazování krystalků kys. močové v kloubech).

Jaká je doporučená denní dávka a kde ji získám?

Jako doporučená denní dávka pro muže se uvádí 15-20 mg a pro ženy 13-16 mg. Mezi hlavní zdroje patří tuňák, játra, kvasnice, arašídy, slunečnicová semínka, máslo, vejce či kuře.
Vyskytuje se také v avokádu, fících, ořeších či švestkách.

TISK      ZPĚT

Chybí Vám v naší sekci zdraví něco? Máte nápady jak ji vylepšit? Neváhejte a napiste nám e-mail na adresu info@iamigo.cz


Úvod   Informace   Zdraví  Volný čas   Návody